I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, February 10, 2010

ISU PENKID


Penkid, wanita yang berperwatakan dan berpakaian lelaki. Mereka menganggap diri mereka lelaki dan hanya tertarik kepada perempuan. Berlawanan dengan mak nyah a.k.a pondan yang berperwatakan dan berpakaian seperti perempuan..

Penkid ni, macam kita tau lah berambut pendek, berpakaian lelaki, berlagak macam lelaki, rasa diri tu dah memang lelaki dah walaupun terpaksa time nak 'kencing' tu masuk toilet perempuan. Tak ke hipokrit tu.. dah alang-alang rasa diri tu lelaki masuk la terus toilet lelaki kan.

Ada kajian yang mendapati phenomena ni bermula dari peringkat permulaan perempuan itu masih kecik lagi. Theory yang dianggap possible cause ialah perempuan ni dulunya hidup di dalam environment di mana dia melihat peel dan perangai lelaki lebih dominated berbanding perempuan. Avon Longitudinal Study of Parents and Children menyanggah theory ini, phenomena ini disebabkan oleh genetic and prenatal factors.

Ikut lah apa pun theory dia orang cerdik pandai ni keluarkan, penkid ni dah jadi satu masalah negara, sampai perlu berfatwa haram. Haram mana-mana wanita berpakaian menyerupai lelaki, itu semua sudah tau tak perlu berfatwa pun. Fatwa mengenai penkid sudah dikeluarkan so bagaimana enforcement nya, nak tangkap semua perempuan penkid? Nak gubal peraturan baru kut semua perempuan diharamkan berpakaian menyerupai lelaki, diharamkan berambut pendek dan err… kalau 'berendet' dengan couple penkid akan ditangkap dan didakwa..?

Kalau minum arak itu haram, penguatkuasaan terhadapnya ialah dengan menegah dan mengambil tindakan kepada mana-mana individu Islam yang mengamalnya, kalau khalwat itu salah mesti ada enforcement untuk menghalangnya.. betul dok.

Penkid.. perempuan berjiwa seperti lelaki. Entahlah aku pun tak paham apa yang best jadi penkid, bukan boleh tambah zuriat pun, setakat boleh buat geli-geli jer apa kejadahnya. Sama la jugak macam gay dan pondan tuh.. Tuhan dah jadikan berpasangan-pasangan, positive dan negative tapi yang sejenis jugak yang dia syok. Luar tabiee sungguh..

seharusnya sebagai ibu bapa, kita mestilah sentiasa peka dengan perubahan fizikal anak-anak dan cuba cari jalan terbaik untuk mengatasinya. ni, bila dah jadi kritikal isunya, barulah rasa nak cari jalaan penyelesaian. salah tindakan camtu.

ada individu penkid yang boleh berubah, dan mereka juga sedar yang mereka ni perlu berkeluarga dan hidup normal dan kita sebagai anggota masyarakat yang prihatin perlu membantu dan membimbing mereka dan bukannya terus menyisihkan golongan ini terus mengalami masalah jiwa lain iaitu kemurungan yang melampau.

No comments: