I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, March 19, 2010

Melupakan itu memaafkan???

tajuknye...mmg penuh tersirat...ayat tu aku ambik dr shoutout kwn aku...sebenarnye aku x fhm pe maksudnye..tp bila aku fikir2kan..kaitkan dgn semua benda yang jd kat aku..aku leh simpulkan..ia sesuatu yg btl2 bermakna...aku nak huraikan..xdelah pandai sgt..cumanye..aku fkr pada logika akal jerk....kalau korang rase huraian aku ni salah dan xde kaitan...simpulknlah sendiri kata-kata tue...




semua org mesti ada masalah interpersonal or intrapersonal..dan agaklah mustahil bila seseorang tue langsung xde 2 masalah tue.....kan??

bg aku, istilah melupakan itu memaafkan...mmg btl..sbb..bila kita dah lupakan konflik kita ngan oeg lain..kita xkan ingat nk mrh dia tau pe..just anggap mcm biasa..so..tu mknenye..kita dah maafkan org tue..tanpa kita sedari sendiri...mcm aku gak..sape kata nak berkawan..jg kawan ni sng???mmg susah..bila kita kena jaga ati org sekeliling kita...kiranye..aku umpamakan...ayat tue..mmg kena ngan hidup aku dalam berkawan..teringat....zmn skola dulu...1 time aku kehilangan kwn baik aku...waaa...mmg sdih..bila aku disalahkan ..seolah2..aku berperang dingin dgn dia..aku yg mulakan..aku yg jd puncanye...walhal...benda kecik bg aku...diperbesar2kan ..putus camtu jerk...tp..aku x aambik ati..just mase mula2 tue jerk..nangis..rase mcm nk msh dgn dia..tp..x..coz..aku syg kwn aku yg tue..syg semua kwn2 yg lain..so..aku abaikan..dan lupakan...anggap xde pape berlaku.tu..kirenye..konflik interpersonal dan intrapersonal akulah....kena jg hati kwn..kena jg pergaulan...klu x..sendiri yg kena..x patotkan???..

tue,cerita aku..tp hakikatnye...bkn dgn kwn sj..ngan keluarga ngan org sekeliling pon mcm tue..akan ade konflik yg timbul..persoalannye..adalah..slps kita bergaduh..kita akan ingat smpai bila2..akan berdendam sampai bila2..or..akan dilupakan semuanya..anggap mcm xde pape??...

ssh nk wat mcm xde pape sbnrnye..sbb..benda yg berlaku pd kita adalah berkait rpt ngan perasaan kita..perasaan ni pula nafsu kita sbnrnye...nafsu mmg satu nikmat kehidupan yg ssh nk dikawal..bak kata pepatah..nafsu yg beraja..akan musnahlah jln hdp kita..tapi..akal yg merajai nafsu..akan terkwllh hdup kita....

sbb tue..perkara pntg yg perlu kita ingat...berfkr rasional tu perlu dlm mencipta ape2 keputusan...akal tu hndklh mengawal nafsu..bkn nafsu yg beraja...mengawal hati dan akal...so..akn ade kebenaranlh kata-kata 'melupakan itu memaafkan' dlm konteks sbnr...x ssh nk maafkn org bila kita tau..memaafkan itu lbh mulia dr memusuhi..sbb..memusuhi itu perkara yg x disukai Rasulullah dan Allah...melainkan...melawan musuh utk tegakkan islam...(,")(",)

No comments: